Treść jest chroniona hasłem. Aby ją zobaczyć, proszę wpisać hasło:

Koszty upomnienia w decyzji ratalnej z zaległościami podatkowymi? Przedawnione nadpłaty na kontach? RIO kontroluje podatki!

W decyzji Burmistrza Miasta i Gminy O. nr FIN.3120.19.2025.D w sprawie rozłożenia na raty zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości z dnia 10.12.2025 r. rozłożono na 20 rat zaległości podatkowe w podatku od nieruchomości w kwocie 6.138,00 zł, w której ujęto również koszty upomnienia w kwocie 16,00 zł. Działanie to naruszyło art. 67a § 1 pkt 2 w związku z art. 3 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, które uprawniają organ podatkowy do odraczania lub rozkładania na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, ale nie obejmuje to kosztów upomnienia.

Koszty upomnienia stanowią niepodatkową należność budżetową o charakterze publicznoprawnym, do której zastosowanie mają przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

RIO zaleca: obejmować decyzjami o ulgach wyłącznie zaległości podatkowe lub odsetki, z wyłączeniem kosztów upomnienia, które stanowią niepodatkową należność budżetową, stosownie do art. 67a § 1 pkt 2 w związku z art. 3 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Nie przeksięgowano nadpłat podatku od nieruchomości oraz podatku rolnego od osób fizycznych powstałych w latach 2019 – 2020 w wysokości 1.889,11 zł, do której, na podstawie art. 80 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, wygasło prawo do zwrotu.
Było niezgodne z:
a) art. 20 ust. 1 ustawy dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r.
poz. 120, ze zm.) w związku z art. 80 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa,
b) art. 24 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o rachunkowości.

RIO zaleca: nadpłaty podatku, w stosunku do których wygasło prawo do zwrotu, przeksięgować w tym okresie sprawozdawczym, w którym nastąpiło takie zdarzenie, stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, ze zm.) w związku z art. 80 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Opracowano na podstawie wystąpienia pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 19 sierpnia 2026 r., znak: WK.4022.11.2026.

Nasze szkolenia na jesień 2026

13-14.10.2026 ZMIANY ORDYNACJI PODATKOWEJ 2026. ZWROT OPŁATY SKARBOWEJ od 1.10.2026. MILCZĄCE UMORZENIA i ULGI od 1.01.2027. OSTATNIA EDYCJA! BRAK MIEJSC!

RIO wyjaśnia zaległości w upadłości i zaległości w odwołaniu, a sprawozdanie Rb-27S i Rb-N! Do pobrania w całości

Odnosząc się do pytania pierwszego zawartego we wniosku w kolumnie „Zaległości netto” nie należy wykazywać: – zaległości podatnika w upadłości, co wynika z art. 146 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 79). Zaległości podatnika w upadłości nie mogą być egzekwowane, ponieważ postępowanie egzekucyjne skierowane do majątku wchodzącego w skład masy upadłości, wszczęte przed dniem ogłoszenia upadłości, ulega zawieszeniu z mocy prawa z dniem ogłoszenia upadłości. Natomiast po dniu ogłoszenia upadłości niedopuszczalne jest skierowanie egzekucji do majątku wchodzącego w skład masy upadłości oraz wykonanie postanowienia o zabezpieczeniu lub zarządzenia zabezpieczenia na majątku upadłego, z wyjątkiem zabezpieczenia roszczeń alimentacyjnych oraz roszczeń o rentę z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci oraz o zamianę uprawnień objętych treścią prawa dożywocia na dożywotnią rentę;

należności co do których minął termin zapłaty wynikających z decyzji, od których podatnik wniósł odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Wynika to z art. 239a Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz., 2383) który stanowi, że decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie podlega wykonaniu, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Zatem powyżej wskazane należności należy wykazywać w kolumnie 8 „Należności pozostałe do zapłaty ogółem”. (..)

Całe wyjaśnienie do pobrania poniżej:

Nasze szkolenia na jesień 2026

13-14.10.2026 ZMIANY ORDYNACJI PODATKOWEJ 2026. ZWROT OPŁATY SKARBOWEJ od 1.10.2026. MILCZĄCE UMORZENIA i ULGI od 1.01.2027. OSTATNIA EDYCJA! BRAK MIEJSC!

Podatnik nie ujawnił zaległości w restrukturyzacji? Układ nie wiąże gminy! NSA potwierdza

Art. 166 ust. 1 ustawy P.r. układ wiąże wierzycieli, których wierzytelności według ustawy są objęte układem, chociażby nie zostały umieszczone w spisie wierzytelności. Natomiast według art. 166 ust. 2 ustawy P.r. układ nie wiąże wierzycieli, których dłużnik nie ujawnił i którzy nie byli uczestnikami postępowania. I nie jest istotny powód tego nieujawnienia. Nieujawnienie uzasadniane nieuznawaniem długu również będzie objęte hipotezą art. 166 P.r. Zaakceptować należy pogląd, który jest również prezentowanym w piśmiennictwie, że warunkiem jest uznanie, że w danym przypadku rozsądny dłużnik powinien się liczyć z potencjalnym istnieniem zobowiązania. Ocena restrukturyzowanego w zakresie nieuznania długu powinna być wyrażona z jednoczesnym ujawnieniem takiego spornego długu (zob. Witosz Aleksander Jerzy (w:) Torbus Andrzej (red.), Witosz Aleksander Jerzy (red.), Witosz Antoni (red.), Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz LEX/el. 2016, art. 166).

Układ przyjęty w przyspieszonym postępowaniu układowym nie obejmował zobowiązania podatkowego w CIT. Układ nie wiąże wierzycieli, których dłużnik nie ujawnił i którzy nie byli uczestnikami postępowania układowego, a bezsporne jest, że wierzyciel podatkowy nie był uczestnikiem postępowania układowego.

Wyrok NSA w Warszawie z dnia 16 lipca 2026 r., sygn. akt III FSK 400/26.

Analogiczna sytuacja może mieć miejsce w podatkach lokalnych. W przypadku nie „wciągnięcia” zaległości podatkowych przez podmiot restrukturyzowany na listę wierzytelności, w tym chociażby na listę wierzytelności spornych powoduje, że wierzyciel nie jest uczestnikiem tego postępowania z winy podatnika. Ma zatem prawo dochodzenia zaległości podatkowych na zasadach ogólnych.

Nasze szkolenia na jesień 2026

13-14.10.2026 ZMIANY ORDYNACJI PODATKOWEJ 2026. ZWROT OPŁATY SKARBOWEJ od 1.10.2026. MILCZĄCE UMORZENIA i ULGI od 1.01.2027. OSTATNIA EDYCJA! OSTATNIE WOLNE MIEJSCA!

Treść jest chroniona hasłem. Aby ją zobaczyć, proszę wpisać hasło: